Ik ben begonnen op 17 jarige leeftijd op 1 april 1974 in de mijn van Eisden op de nachtpost bij de elektrische dienst ondergrond. Na 1,5 jaar op de nachtploeg te zijn geweest belandde ik op de middagpost waarna ik een opleiding “geschoolde elektricien” heb genoten.

Na de scholing was ik elektricien productiepijler op volgende pijlers :
5129 – verdiep 700 ( oostelijk deel van de concessie )
0336 – verdiep 780 ( noordelijk deel van de concessie)
0436 – verdiep 780 – met afgaande steengangen beneden 780 ( noordelijk deel van de concessie )
0536 – verdiep 780 – met afgaande steengangen beneden 780 ( noordelijk deel van de concessie )
0129 – verdiep 780 – met afgaande steengangen beneden 780 ( noordelijk deel van de concessie )
0229 – verdiep 780 – met afgaande steengangen beneden 780 ( noordelijk deel van de concessie )
0636 – Pijler lag aan B24 tussen 600 en 700 ( westelijk deel van de concessie )
0529 – verdiep 780 maar met afgaande steengangen beneden 780 ( noordelijk deel van de concessie )

Ikzelf ben een Kempenaar afkomstig van Bocholt. Het mentaliteitsverschil met een Maaslander is enorm en dat was in 1974 wennen voor mij ! Nu kan ik de Maaslandse mentaliteit niet meer missen. Rondom de Limburgse en Waalse steenkoolmijnen werd de integratie sinds 1944 van vreemdelingen onomkeerbaar dus ook ik heb veel te maken gehad met vreemdelingen waar ik overigens goede ervaringen mee heb.

Foto van mijzelf, genomen op vrijdag 25 januari 1980 in de lampenzaal van Eisden. Ik was toen elektricien op pijler 0436 verdiep 780
ikke

Als gids in de mijn van Blegny …

dsc_0002